Als partijen aan de lokale bouwtafel, of andere stakeholders in de regio, een project zelf niet kunnen lostrekken of behoefte hebben aan advies/reflectie, dan kan het project geagendeerd worden. De secretaris van de RVT zal het project voorleggen aan de agendacommissie. De agendacommissie bestaat uit een aantal vaste vertegenwoordigers van de partijen en wordt voor de bespreking van casussen eventueel uitgebreid met experts. Klik hier als je een casus in wilt brengen.
Criteria
Dien een casus altijd met minimaal 1 van je partners in. De ingediende casus moet binnen de periode van de woondeal (t/m 2030) vallen. Alle projecten die starten vóór 2030 komen dus in aanmerking. Als er door de agendacommissie geprioriteerd moet worden, is de volgorde om de projecten bij de RVT in behandeling te nemen in principe afhankelijk van de data waarop de start bouw gepland staat. De projecten die als eerste van start gaan, worden als eerste behandeld.
Verder zijn er geen criteria en wordt vooral per casus gekeken of het knelpunt via het netwerk opgelost kan worden of op de juiste tafel kan worden geagendeerd.
Voorbereiding agenda RVT
Afhankelijk van het aantal projecten dat wordt voorgelegd en de voortgang van de KSF werkgroepen (klik hieronder voor meer informatie over de KSF-werkgroepen) wordt de agenda door de agendacommissie voorbereid. Met de partijen wordt afgestemd wie deelneemt aan de eerstvolgende RVT-vergadering, net wat er op basis van de agenda nodig is. Dat geldt ook voor deelname van partijen zoals waterschappen, netbeheerders, drinkwaterbedrijven, grondeigenaren, kennisinstellingen of SHH. De RVT komt ongeveer 6 keer per jaar bij elkaar.
Regie op de casus
De regie blijft bij de indieners van het project/de casus. De keuzes die in het proces worden gemaakt, worden altijd gemaakt door de casus-inbrengers. De vertrouwelijkheid van de gegevens van de casus is standaard onderwerp van gesprek bij deze keuzes. Als bijvoorbeeld een eigen dossier van een lid van de RVT aan de orde is, praat je vanzelfsprekend niet mee of zit je niet aan tafel.
Wanneer een project/casus met een concrete vraag is ingediend, worden verschillende processtappen doorlopen.
- Indienen van een casus
-
Het indienen van een casus kan via een mail waarbij het ingevulde 'Formulier projectcasus agendacommissie/RVT' wordt gestuurd aan de secretaris RVT.
- Een intakegesprek
-
Er vindt een intakegesprek plaats met een kleine vertegenwoordiging van de agendacommissie.
- Verzamelen van informatie
-
In de eerste plaats wordt door de agendacommissie, samen met de indieners, zoveel mogelijk informatie verzameld om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van het project en de hulpvraag.
- Samenstelling van de RVT
-
De indieners worden uitgenodigd voor de eerstvolgende RVT vergadering. Samenstelling van de RVT wordt in onderling overleg vastgesteld in verband met vertrouwelijkheid en benodigde expertise.
- Uitbrengen van een advies
-
De agendacommissie/RVT brengt een advies uit en onderzoekt of aanvullende acties gewenst zijn. Bijvoorbeeld richting de woondealtafel, een bestuurlijk overleg, landelijke versnellingstafel of anderen.
- Opvolging van knelpunten
-
De indieners en de RVT blijven met elkaar in contact om de opvolging van het knelpunt goed af stemmen en te blijven volgen. Doel is en blijft om het knelpunt op te lossen.