
Versnelling vraagt infrastructuur én samenwerking
Op 1 april presenteerden vijf sleutelpartijen – Stedin, Dunea, Evides, ProRail en Hoogheemraadschap Delfland – hun inzichten over de kansen en belemmeringen voor woningbouw in de regio Haaglanden. Hun boodschap was helder: versnelling van woningbouw kan alleen als infrastructuur, water en mobiliteit vanaf de start worden meegenomen in de planvorming.
Netcapaciteit als grens aan groei
Stedin toonde hoe netcongestie concrete beperkingen oplegt, onder andere rondom station Langeland. Grootverbruikersaansluitingen zijn daar niet mogelijk tot 2029. Alleen kleinverbruik is nog realiseerbaar mits men ‘netbewust’ bouwt en groepscontracten of load shifting toepast.
Drinkwater onder druk
Zowel Dunea als Evides benadrukten het belang van tijdige afstemming. Dunea waarschuwde dat zonder nieuwe bronnen en installaties, de drinkwatervoorziening al in 2030 onder druk kan komen te staan – niet alleen voor nieuwbouw, maar óók voor bestaande woningen. Evides wees op de kwetsbaarheid van waterkwaliteit bij lage doorstroming in nieuwe wijken en riep op tot gezamenlijke ruimtelijke afstemming.
Spoor beïnvloedt ruimtekeuzes
ProRail wees op wettelijke beperkingen bij bouwen nabij spoor of stations. Binnen 6 tot 30 meter van het spoor zijn er zware bouwbeperkingen en binnen 75 tot 150 meter van stations gelden aanvullende regels. Toch denkt ProRail graag mee over verdichting, mits vroegtijdig betrokken, met oog voor bereikbaarheid en mobiliteit.
Waterbelang structureel borgen
Hoogheemraadschap Delfland gaf aan dat zij vrijwel alle plannen die buiten de omgevingsplannen vallen al kennen en vroegtijdig zijn betrokken. De wettelijke verplichting om het waterbelang te wegen is bij gemeenten goed ingebed, maar binnenplanse ontwikkelingen blijven buiten beeld. Delfland pleit voor structurele betrokkenheid bij stedenbouwkundige planvorming en draagt actief bij aan regionale programma’s zoals NOVEX.
Vijf gedeelde thema’s
Uit de presentaties blijkt een opvallende eenstemmigheid over de randvoorwaarden voor woningbouw. Deze vijf rode draden liepen door alle bijdragen heen:
1. Vroegtijdige afstemming is cruciaal
Laat overleg leidt tot vertraging, onhaalbaarheid of kwaliteitsverlies.
2. Ruimtelijke beperkingen bepalen wat kan
Elke partij heeft fysieke of juridische grenzen die woningbouw beïnvloeden.
3. Informatie over plannen is versnipperd
Niet iedereen ziet het volledige speelveld – centrale afstemming ontbreekt nog.
4. Gemeenten hebben een sleutelrol
Als schakel tussen ontwikkelaars en netwerkpartijen zijn zij essentieel.
5. Een integrale aanpak is nodig
De roep om een gezamenlijke regionale programmeringstafel wordt breed gedragen.
De bijeenkomst maakt duidelijk: we hebben samen al veel kennis en bereidheid in huis. Nu is het zaak die structureel te verbinden. Met een regionale kaart waarin zichtbaar is waar woningbouw makkelijk, lastig of onmogelijk is – en een vaste overlegstructuur waarin plannen, knelpunten en investeringen samenkomen.
Klik hier voor het samenvattende overzicht.
Klik hier voor de presentatie van Stedin.
Klik hier voor de presentatie van Dunea.
Klik hier voor de presentatie van Evides.
Klik hier voor de presentatie van Pro Rail.